Ett välbefinnande i själen

Att må bra är inte alltid så bara och många lider idag utav små depressioner som yttrar sig i att man helt enkelt ligger sömnlös, sover alldeles för mycket, känner sig nedstämd eller liknande. Det kan handla om att man känner sig orkeslös och inte har någon energi över. Kvinnor drabbas ofta av denna orkeslösa känsla och den handlar då oftast om att man har för mycket att göra, barnen skall hämtas, maten ska lagas, kärlekslivet strular, etcetera.

Hur kommer man ut en nedåtgående spiral av nedstämdhet? Hur rycker man upp sig ut ett svart hål som man inte ens reflekterat över att man hamnat i? Frågorna är många och svaren är inte enkla, hjälpen finns där för de flesta men olika situationer och individer kräver olika lösningar. Man kan alltid få en del förslag och även testa dessa och se vilken som passar bäst för just dig:

  • Sätt dig ner hos en psykolog och gå till grunden på problemet, kanske kan du behöva en psykoanalys eller en KBT-behandling.
  • Finn en kurator att få prata med, dessa går ofta inte lika hårt på djupet utan brukar lätt vidröra problemet och sedan ge dig råd om hur du kan gå tillväga för att lösa det.
  • Hitta ett medium att gå och rådfråga om andliga problem, ofta ser de saker som ingen annan ser vid första anblick. Ta det dock med en nypa salt, trots att det kan vara nyttigt att få vägledning från en allseende så kan det också bli ett beroende att få veta framtiden och oförmågan att ta egna beslut kan uppstå.
  • Rannsaka ditt liv och värdesätt de viktigaste delarna, vilka delar kan du undvara och vilka bör du satsa mer på? Det kanske är okej att skippa matlagningen någon gång i veckan eller behovet av att jobba över kanske egentligen inte är så stort, etcetera.
  • Träna utan press och förpliktelser, träning lugnar nerverna och sänker pulsen, men det skall samtidigt inte framkalla en stress och pliktkänsla som inte funnits där tidigare. Träningen skall kännas naturligt och det kan många gånger räcka med en promenad.

kvinna på pir utför yogaOlika träningsformer

Träningsformer som rekommenderas för en stressad och nedstämd själ är varierad, en runda i gymmet kanske inte är lösningen utan ett yogapass alternativt pilatespass kanske funkar bättre. På dessa pass får man träna på sin andning och trycka bort alla de måsten som kan uppstå ibland. En promenad eller löprunda är också en sådan träningsform som får oss att trycka undan onödiga tankar.